Default hero image

Ilon Wikland och Lisa Larson

bidrar till UNICEFs butik

Den klassiska julkulan, två kökshanddukar och en adventskalender är några av nyheterna när UNICEF presenterar julens katalog från UNICEFs webbutik. Bland formgivarna märks folkkära Ilon Wikland och Lisa Larson tillsammans med yngre designers som Tina Backman och Kenneth Andersson.

Skribent |

Publicerad |

2012 09 17

Uppdaterad |

2012 09 17

Ilon Wikland och Lisa Larson bidrar till UNICEFs butik

UNICEFs unika handmålade julkula i glas är ett kärt samlarobjekt. I år är det Ilon Wikland som, exklusivt för UNICEF, bidragit med en illustration som består av två änglar på blå botten.

Något till barnen

En röd t-shirt illustrerad med en blå hund av Lisa Larson passar till de minsta. Kenneth Anderssons julkalender med monstermotiv gör det enklare för barnen att hålla ut fram till julafton och ett kramvänligt, virkat mjukisdjur är en passande gåva till de allra yngsta. Klippans mjuka barnfilt med djurmotiv är en annan uppskattad gåva till nya familjemedlemmar.

Användbart till hemmet

I katalogen återfinns flera produkter som kan förgylla hemmet till jul och året runt. Lisa Larson och hennes dotter Johanna Larson, även hon formgivare, har i samarbete med Ljungbergs textilfabrik designat kökshanddukar i grönt och rött med inspiration av vaser i olika former.UNICEFs eftertraktade bordskalender är tillbaka i år och har liksom väggalmanackan färgfotografier av barn som skildrar UNICEFs verksamhet runt om i världen.Tina Backmans grytunderlägg ”People” i HDF-material pryder det dukade bordet och under julgranen kan vi lägga julklapparna inslagna i Lisa Larsons julpapper i cerise med änglamotiv.

Design av hög kvalitet

I UNICEFs julkatalog hittar man också andra lämpliga julklappar, t ex julgranspynt och stora ullfiltar från Klippan samt ett färgglatt pusselspel.För många är det en självklar tradition att skicka UNICEFs julkort i december. Olika paket med julkort finns därför att köpa i butiken även i år.Genom att köpa presenter i UNICEFs webbutik ger man en gåva till UNICEFs arbete för barns rättigheter runt om i världen. Samtidigt får köparen en fin designprodukt av hög kvalitet att ge bort eller behålla. Med sin webbutik riktar sig UNICEF både till befintliga givare och till nya målgrupper. 50 procent av den totala försäljningsintäkten går till UNICEFs verksamhet.– Webbutiken är ett komplement till övriga sätt att ge till UNICEF. Våra Världsföräldrar hittar gärna sina presenter i vår butik. Det blir ett sätt för dem att ge ännu mer och samtidigt inspirera andra att bidra till UNICEF, säger Véronique Lönnerblad UNICEF Sveriges generalsekreterare.De nya produkterna kommer att finnas på,unicef.se

i början av oktober samtidigt som en tryckt katalog distribueras ut.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

CRBP_08-575x382.jpg
Sverige

I veckan möttes över 80 företrädare för multinationella företag på Norra Latin i Stockholm för att se på sin verksamhet med barns ögon.

UNICEFAppScreensConcept-575x431.png
Sverige

En ny undersökning visar att två av tre småbarnsföräldrar upplever att deras arbetsgivare kräver att de ska vara tillgängliga i mobilen efter ordinarie arbetstid. Enligt barnrättsprinciperna, framtagna av UNICEF tillsammans med FN:s Global Compact och Rädda Barnen, ska företag utforma sin verksamhet så att den inte påverkar barn negativt.

Unicef Logo Swedish
Sverige

Hur kan man säkerställa att företag inte kränker barns rättigheter? Varför bör företag ta hänsyn till barns rättigheter i marknadsföringen? De är ett par av de frågor som företrädare för över hundra företag runt om i landet har diskuterat i samband med UNICEFs landsomfattande utbildningssatsning.