Våra samarbetspartners / Nordic Choice Hotels

En given partner i kampen mot människohandeln

Nordic Choice Hotels har varit företagspartner till UNICEF sedan 2008. Hjärtefrågan är kampen mot människohandel och som Nordens största hotellkedja med 170 hotell i Norge, Sverige, Danmark och de baltiska länderna, har Nordic Choice Hotels en given position i den kampen.

Socialt ansvar är en självklarhet för Nordic Choice Hotels. Under de första åren som samarbetspartner till UNICEF  låg fokus på att ge fler barn och familjer tillgång till rent vatten. Genom projeket ”Water for Life” i Malawi, Nepal och Madagaskar, kunde befolkningen få tillgång till brunnar, sanitära anläggningar och utbildning om hygien.

De fantastiska resultat som samarbetet mellan Nordic Choice Hotels och UNICEF gett bygger på en gemensam värdegrund och ett nära och långsiktigt engagemang.

– Vi är stolta över att samarbeta med UNICEF. De visar varje dag att hjälpen kommer fram. Vem som helst kan hjälpa lite. Och tillsammans kan vi hjälpa många, säger Petter A. Stordalen, ägare av Nordic Choice Hotels.

 

Center för trafickingdrabbade i Haiti 2011
UNICEF Marco Dormino
Gregory*, 16, täcker för sitt ansikte i en sovsal på centret för traffickingdrabbade barn i Soeurs Saint-Jean, Haiti. *Namnet är ändrat

"Free to Grow" för utsatta barn

UNICEF uppskattar att 132 miljoner barn idag utnyttjas som barnarbetare, att 1,2 miljoner barn faller offer för människohandel varje år och att miljontals barn förlorar sin barndom som barnsoldater och gatubarn. Målet med projektet är att ge fler barn en trygg barndom och skydda mot hot som inte är okända för hotell- och turistnäringen, exempelvis människohandel och prostitution. Stödet går till förebyggande arbete, akutvård, rehabilitering och med att ta fram anpassad utbildning för utsatta barn.

 

Stöd till katastrofinsatser

"50 for Life", är Nordic Choice Hotels katastrofkampanj, där gäster och anställda stödjer UNICEFs arbete i krig och katastrofer. Projektet innebär att du som gäst på något av hotellen kan välja att lägga till 50 kronor på räkningen när du checkar ut. Den uppsamlade summan matchas och dubblas sedan av hotellkedjan. Kampanjen har genomförts i samband med hungerkatastrofen i Östafrika 2011 och efter jordbävningen i Haiti 2010.

Vi är stolta över att samarbeta med UNICEF. De visar varje dag att hjälpen kommer fram. Vem som helst kan hjälpa lite. Och tillsammans kan vi hjälpa många.”

Petter A. Stordalen Ägare av Nordic Choice Hotels