Tillsammans med Montblanc lär vi barn skriva

Montblanc har varit global samarbetspartner till UNICEF sedan 2004 under ledning av den tyska nationella kommittén. Hittills har nära 33,5 miljoner kronor donerats till UNICEFs utbildningsprogram för att öka läs- och skrivkunnigheten hos barn.

Montblanc är en av världens mest framstående tillverkare av exklusiva skrivdon, klockor, smycken och läderprodukter. Mest kända är de för sina reservoarpennor i lyxklassen som tillverkats i över 100 år. Genom sin starka koppling till skrivande känner företaget en moralisk och kulturell skyldighet att bidra till UNICEFs arbete för att minska det globala problemet med analfabetism.

Flicka skriver alfabetet
UNICEF Ahsan Khan
En flicka övar på att skriva alfabetet på en förskola som stöds av UNICEF i Bangladesh.

I mars 2013 påbörjades fortsättningen av den framgångsrika kampanjen ”Signature for Good” som innebär att Montblanc skänker 10 % av intäkterna från en specialutgåva lyxprodukter till UNICEF. Stödet går till utbildningsprogram i Afrika, Latinamerika och Asien med syftet att öka tillgången till högkvalitativ grundläggande skolgång för alla barn. Särskilt fokus läggs på att hjälpa de mest utsatta – inklusive barn som blivit föräldralösa genom HIV/AIDS och barn som lever i extrem fattigdom. Kampanjen beräknas generera ca 10 miljoner kronor till UNICEF.

Globala kampanjer för barns rätt till utbildning

Montblanc inledde sitt stöd till UNICEFs utbildningsprogram för barn genom de globala kampanjerna "Sign up for the Right to Write”och ”Power to Write”från 2004 och 2007. Tillsammans gerererade kampanjerna nära 6,7 miljoner kronor till UNICEF.

2009 förnyadesstödet till UNICEF med kampanjen ”Signature for Good” som drog in över 25,6 miljoner kronor på bara ett år. Montblanc tog fram en unik kollektion skrivinstrument, smycken och accessoarer för att samla in pengar till UNICEFs arbete för barns rätt till utbildning.

Vid sidan om butikskampanjerna organiserade Montblanc en auktion till förmån UNICEF. Det som auktionerades ut var porträtt tagna av den amerikanska fotografen Roger Moenks av tolv internationellt kända skådespelerskor. Inför kampanjen ”Sign up for the Right to Write” samlade Montblanc 149 internationella celebriteter som avslöjade sina tankar om skrivande och pratade om vikten av att kunna läsa och skriva