Om UNICEF Sverige / Kampanj och Humorgala

Kampanjer och Humorgala

UNICEF har tre stora kampanjer varje år. En vårkampanj för barns rättigheter, som även innefattar den direktsända Humorgalan i TV4. En opinionskampanj under hösten och den årliga julkampanjen med julklappar från gåvoshopen.

Vårkampanj och Humorgala

Humorgalan som blandar allvar med humor är ett samarbetsprojekt mellan UNICEF och TV4 och syftet är att så många som möjligt ska engagera sig i kampen för barns rättigheter och bli Världsföräldrar. Den första insamlingsgalan sändes 2003.

I samband med insamlingsgalan driver vi en månadslång kampanj för att uppmärksamma barns rättigheter. Läs mer om årets kampanj #FörSofia.

Renée Nyberg och Morgan Alling leder Humorgalan - För varenda unge 2016.
Foto: Andreas Lundberg TV4.
Renée Nyberg och Morgan Alling leder Humorgalan - För varenda unge 2016.

Julkampanj

Varje år driver vi under november och december månad en julkampanj. Syftet är främst att samla in pengar men också att skapa opinion och öka kunskapen om barns rättigheter. Under kampanjen säljer vi några av de produkter som varje dag används i fält runt om i världen. Produkten skickas till de barn som behöver dem mest och köparen får ett fint gåvobevis att ge bort i julklapp. 2015 kunde Gina Tricots kunder bidra i butik genom att lägga på tio kronor på sitt köp. Vi har också med oss ett antal bloggare som uppmärksammar kampanjen och produkterna.

julkampanj2015
Kampanjen är framtagen pro bono av reklambyrån Forsman & Bodenfors och bilderna är tagna av fotograf Pelle Bergström.

Våra samarbetspartners

I några av våra kampanjer samarbetar vi med partners, som till exempel TV4, Expressen, IKEA, H&M, Gina Tricot och Postkodlotteriet. Vill du och ditt företag också vara med och kämpa för barnen? Vi letar ständigt efter nya givande samarbeten. Är du intresserad av att vara en partner i någon av våra kampanjer, kontakta vår företagsavdelning och se vad som kan passa er.

Opinionskampanj

I Sverige är vi överens om att alla barn ska ha samma rättigheter. Ändå finns det barn som inte räknas in. Som ingen ser. Som hamnar utanför skola, barnhälsovård, fritidsaktiviteter och andra skyddsnät. Som hamnar i socialt utanförskap. För att uppmärksamma detta genomför vi varje år en kampanj på just temat socialt utanförskap.

Röster från bänken