Gå till innehållet

Så engagerade Electrolux medarbetarna i flyktingkatastrofen

I september 2015 startade Electrolux en global insamling där alla anställda som hade möjlighet kunde ge en gåva till förmån för UNICEFs katastrofarbete i Syrien. För varje krona som kom in från medarbetarna bidrog företaget med två.

Electrolux

Malin Ekefalk och Henrik Sundström vid Electrolux.

Under hösten 2015 fick ledningen på Electrolux många frågor från sina medarbetare om inte företaget skulle göra något för att hjälpa de människor som tvingats på flykt från konflikten i Syrien. Electrolux tvekade aldrig på om de skulle hjälpa till. De hade tidigare testat att matcha gåvor via UNICEFs internationella hemsida och valde därför att höra av sig till UNICEF igen.

Vi tycker att UNICEF är en bra matchning för oss. De fokuserar på barn, är opolitiska och har ett globalt fotavtryck som passar oss, plus att alla våra anställda runt om i världen känner till deras verksamhet. Vi vänder oss till familjer och föräldrar med vårt produktsortiment så det känns som en bra matchning på det sättet också, menar Malin Ekefalk, Director Social Responsibility på Electrolux.

Det hela resulterade i en insamling där de medarbetare som hade möjlighet kunde ge en gåva till förmån för barn på flykt från katastrofen i Syrien. Och företaget ville inte vara sämre, så för varje krona som de anställda gav bidrog Electrolux med det dubbla.

UNICEF satte upp en säker betalningssida för Electrolux insamling, där anställda världen över kunde donera genom kortbetalning. Informationen om insamlingen spreds främst på företagets intranät och reaktionerna blev mycket positiva.

– Vi såg att artikeln om matchningen väckte ett stort engagemang och en stolthet bland de anställda. Den blev snabbt en av de mest kommenterade och delade artiklarna vi haft, kommentarerna var bara positiva, berättar Malin Ekefalk. 

Insamlingen blev mycket lyckad. Malin och hennes kollegor har dragit lärdomar som de gärna delar med sig av från arbetet. 

Malins råd till andra företag som vill engagera sig när en katastrof inträffar:

  • Var snabb
    Det gäller att vara snabb vid en katastrof. När något sådant inträffar ska det i princip bara vara att trycka på en knapp och så ska insamlingen vara igång.
  • Ha en bra plattform
    Att ha en bra plattform för insamling är A och O, särskilt när man är ett globalt företag. Plattformen måste även anpassas efter företaget som ska använda den och syftet med insamlingen.
  • Nå ut till alla
    Anställda i produktionen hos oss har inte daglig tillgång till intranätet, men det var några som ordnade med flyers och affischer för att informera även där. Nästa gång ska vi lägga det i kommunikationsplanen.
  • Tänk efter före
    Ett företag kan inte engagera sig i alla katastrofer, så det är viktigt att bestämma sig för vilka situationer företaget ska agera på. Det är bra att tänka efter innan, hur långt man är villig att gå, vad man ska göra och i vilka lägen.


Vill du och ditt företag också vara med och stötta UNICEFs arbete för barn runt om i världen? Läs mer här.