Företag / Framgångsrikt samarbete med Norwegian

Framgångsrikt samarbete med Norwegian

Det norska flygbolaget Norwegian har stöttat UNICEFs katastrofarbete i tio år. Genom olika aktiviteter har de visat stort engagemang för barns rätt till en trygg uppväxt, bland annat genom att skicka flera flygplan fulla av förnödenheter till utsatta barn. Bjørn Kjos, företagets VD och koncernchef, berättar här om hur samarbetet har sett ut sedan starten 2007.

Hur engagerar sig Norwegian specifikt i områden som drabbats av en katastrof?

– Under tio års tid har UNICEF och Norwegian haft ett nära samarbete för att hjälpa drabbade barn över hela världen. Vårt fokus har varit att bidra till områden i världen där krig och konflikt hör till det normala. Vi engagerar oss på flera sätt, bland annat genom att flyga ned nödhjälp till utsatta barn och genom olika insamlingskampanjer. Förra året flög vi ned ett helt plan fullastat med skolmaterial och annan nödhjälp till Mali där 360 000 barn inte har tillgång till skola. Samma sak har vi tidigare gjort till flyktinglägret Za'atari i Jordanien och till den Centralafrikanska republiken. Vi uppmuntrar även våra kunder att bidra. På www.norwegian.com är det enkelt att skänka en summa till UNICEF i samband med att man beställer flygbiljetter. Dessutom går den årliga julklappen alltid till UNICEF. 

Varför är katastrofstöd viktigt för er på Norwegian?

– Vi tycker att det är oerhört viktigt att bidra till de som har drabbats hårt av krig, konflikter eller andra katastrofer. Med matpaket, mediciner och annan nödhjälp kan man hjälpa drabbade barn, inte bara att överleva utan förhoppningsvis även till att ge dem en bättre framtid, så att de på sikt kan försörja sig själva och bygga upp egna samhällen. 

Många organisationer arbetar på plats för att hjälpa drabbade i katastrofområden. Varför har ni valt just UNICEF?
– Vi tycker att det UNICEF gör är fantastiskt och barnen är ju vår framtid. Vi vill gärna bidra till UNICEFs viktiga arbete och därmed hjälpa utsatta barn till ett bättre liv. UNICEF är en professionell aktör som arbetar långsiktigt och strategiskt med lokala myndigheter för att göra livet bättre för barn i nöd.

Hur engagerar ni era kunder och medarbetare?
– Genom att vi uppmuntrar både våra medarbetare och våra kunder att bidra på olika sätt genom en rad insamlingskampanjer. Inför våra större insatser, där vi flyger ned hela plan med nödhjälp, engagerar vi alla våra medarbetare som får nominera kandidater som ska få följa med. De som får flest röster får vara delaktiga i hela processen. Det är mycket planering och hårt arbete som ligger bakom och vi engagerar både medarbetare och kunder att hjälpa till att fylla planet med nödhjälp och annan nödvändig utrustning.

Många företag ser nu över sitt sätt att engagera sig i katastrofer, för att uppnå största möjliga effekt genom sitt engagemang. Har ni något råd att ge till andra företag?
– Jag tror att det är viktigt att engagera sig och bidra för att hjälpa de som har det svårt. Vad man väljer att engagera sig i är upp till var och en. Om man dessutom får medarbetarna att engagera sig så bidrar det till både till större gemenskap och till större bidrag. Ingen kan göra allt,  men alla kan göra något.

Vi är väldigt glada över vårt samarbete och hoppas det ska fortsätta under lång tid framöver.  

Bjørn Kjos with children in Bangui
Foto: Norwegian
Bjørn Kjos, VD och koncernchef för Norwegian, på besök i Centralafrikanska republiken.