©-UNICEFETHA_2014_00095Ose-575x383.jpg

Mjukdjur har gett utbildning

till 12 miljoner barn

Över 12 miljoner barn i 46 länder har fått tillgång till en bättre utbildning tack vare tretton års samarbete mellan IKEA Foundation, UNICEF och Rädda Barnen.

Skribent |

Publicerad |

2016 01 15

Uppdaterad |

2016 01 15

Mjukdjur har gett utbildning till 12 miljoner barn

Foto: © UNICEF/Ose

2003-2016 genomfördes kampanjen ”Mjukdjur för utbildning” där IKEA Foundation gav en euro per såld bok eller sålt mjukdjur till UNICEF och Rädda Barnen. Kampanjen har samlat in 88 miljoner euro, vilket har förbättrat utbildningsmöjligheterna för mer än 12 miljoner barn i 46 länder.

Pengarna har bland annat använts till att utbilda lärare i barnvänliga undervisningsmetoder, öka tryggheten för barnen, dela ut mer och bättre utbildningsmaterial samt att öka barnens närvaro i skolan.

– Utbildning är nyckeln till utveckling. Vi är mycket nöjda över engagemanget från IKEA Foundation, IKEA:s anställda och alla kunder, säger Véronique Lönnerblad, Generalsekreterare UNICEF Sverige.

Lek för alla barns rätt

I november 2016 lanserade IKEA och IKEA Foundation en ny kampanj, "Lek för alla barns rätt". UNICEF är en av sex organisationer som får ta del av intäkterna från försäljningen av leksaker och barnböcker på varuhus runt om i världen. Pengarna kommer gå till att stödja barns rätt till lek och utveckling.

Med pengarna från kampanjen kommer UNICEF att kunna ge stöd till barns tidiga utveckling och lärande, sätta upp barnvänliga trygga platser där barn kan leka och få stöd, samt bidra med insatser inom utbildning och hälsa för 60 000 barn i Kina, Indien, Indonesien och Kenya.

"Lek för alla barns rätt" kommer att genomföras 2016-2018.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

ig-fb-unicef_wp_43911 copy.png
Elfenbenskusten

I Elfenbenskusten går 1,5 miljoner barn och unga inte i skolan. Majoriteten är flickor. Ett nytt UNICEF-projekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet kommer nu ge flickor som slutat i skolan en andra chans. I projektet får 1 000 flickor möjlighet att uppfylla sina drömmar genom innovativa yrkesutbildningar som fokuserar på framtidsyrken.

efva-dont-judge-scaled.jpg
Sverige

Det var först när sonen frågade varför det stod not for sale i en silverring som allt föll på plats. Det lika starka som självklara budskapet om att ingen är till salu, inringat av taggtråd, blev symbolen i den smyckeskollektion Efva Attling sedan tog fram till förmån för UNICEF för att stödja arbetet mot våld och exploatering av barn. 

un0619564-scaled-e1649169046998.jpg
Ukraina

UNICEF levererar dagligen akuthjälp till Ukraina och hjälper barn och familjer på flykt från kriget. Svenska företags bidrag till insatserna i Ukraina är rekordstort. Över 1 400 företag har genom gåvor och initiativ samlat in flera hundra miljoner till UNICEFs arbete för barnen.