Default hero image

Företag måste ta ansvar

för barns rättigheter

Det är tydligt att barns livssituation i mycket hög grad påverkas av företag, både direkt och indirekt. Trots att de flesta företag idag arbetar med mänskliga rättigheter har de flesta inte i tillräcklig utsträckning lyft fram barnrättsperspektivet i sitt hållbarhetsarbete.

Skribent |

Publicerad |

2014 03 10

Uppdaterad |

2014 03 10

Företag måste ta ansvar för barns rättigheter

Söndagens inslag i TV4s Kalla fakta belyste frågan om barnarbete, något som drabbar miljontals barn runt om i världen. Vi menar att det är företagens skyldighet att ta ansvar och att det är viktigt att de har koll på vilka effekter deras affärsverksamhet får för barnen i de länder där produktionen sker.

Men det finns också andra aspekter som företagen måste ta till sig om de vill ta barns rättigheter på allvar. Det kan t ex handla om att se över hur företagets marknadsföring påverkar barn eller hur en arbetsgivare bidrar till rimliga arbetsförhållanden för småbarnsföräldrar, med balans mellan ett aktivt arbetsliv och tid med de egna barnen. Något som Svenska Dagbladet lyfte idag i en uppmärksammad artikel.

Med de nya barnrättsprinciperna för företag som togs fram av UNICEF, FN:s Global Compact och Rädda barnen 2012 har företag fått tillgång till handfasta verktyg som hjälper dem att anlägga ett barnrättsperpektiv och göra rätt från början i sitt hållbarhetsarbete. De tio barnrättsprinciperna täcker ett brett spektrum av frågor. De lyfter företagens påverkan på arbetsplatsen, på marknaden, i miljön och samhället och täcker frågor som rör rimliga arbetsvillkor, barnsäkra varor och tjänster, stöd till barn i katastrofer och etisk marknadsföring. Dessutom lyfter principerna fram att företag måste jobba förebyggande, till exempel genom att investera i sociala projekt i de länder där man bedriver verksamhet.

Många svenska företag har kommit långt i sitt CSR-arbete, men vi upplever att deras kunskap om barns rättigheter ofta brister. Med ett pilotprojekt som finansierats av Postkodlotteriet, har vi på UNICEF fått en möjlighet att lyfta frågan om företagens ansvar för barns rättigheter. Ett antal svenska storföretag med internationell verksamhet har redan fått ta del av UNICEFs utbildningsinsatser och kunnat ta till sig ny kunskap och utbyta erfarenheter. Att barnrättsprinciperna har en sådan bredd var en ögonöppnare för de företag som hittills deltagit.  Utbildningssatsningen fortsätter fortsätter nu med nedslag på olika platser runt om i landet. Företag har fortfarande möjlighet att anmäla sig till utbildningarna i Gäve, Malmö, Umeå och Stockholm. Vi uppmanar alla företag, att anmäla sig .

Vi vill att företagen tar till sig vilken möjlighet det innebär för dem att jobba med ett barnrättsperspektiv i sitt hållbarhetsarbete och att såväl anställda som kunder förstår vilken viktigt roll företagen kan spela för att främja barns rättigheter. Både här hemma och i länder långt borta.

Kopiera länk

Relaterade artiklar

CRBP_08-575x382.jpg
Sverige

I veckan möttes över 80 företrädare för multinationella företag på Norra Latin i Stockholm för att se på sin verksamhet med barns ögon.

UNICEFAppScreensConcept-575x431.png
Sverige

En ny undersökning visar att två av tre småbarnsföräldrar upplever att deras arbetsgivare kräver att de ska vara tillgängliga i mobilen efter ordinarie arbetstid. Enligt barnrättsprinciperna, framtagna av UNICEF tillsammans med FN:s Global Compact och Rädda Barnen, ska företag utforma sin verksamhet så att den inte påverkar barn negativt.

Unicef Logo Swedish
Sverige

Hur kan man säkerställa att företag inte kränker barns rättigheter? Varför bör företag ta hänsyn till barns rättigheter i marknadsföringen? De är ett par av de frågor som företrädare för över hundra företag runt om i landet har diskuterat i samband med UNICEFs landsomfattande utbildningssatsning.