Företag / Vanliga frågor

Vanliga frågor om företagssamarbeten

Här kan du få svar på de vanligaste frågorna om hur vi samarbetar med företag.

Hur mycket måste vi bidra med för att bli samarbetspartner?

För att kunna kalla sig samarbetspartner och ha möjlighet att använda UNICEFs varumärke i er egen marknadsföring, bör värdet för UNICEF inte understiga 1 miljon kronor/år för ett nationellt samarbete. För företag som vill använda UNICEFs varumärke i egna kampanjer på den internationella marknaden bör bidraget inte understiga 3,5 miljon kronor/år.

Kan vi använda UNICEFs logotyp för att samla in pengar till er?

Nej, det går i princip inte. UNICEFs logotyp styrs delvis av internationella regler och får inte användas hur som helst. Ett kriterium för att logotypen ska kunna användas är att UNICEF tillsammans med ett företag eller en organisation gör ett evenemang eller en insamling. Ni får alltså inte använda vår logotype om ni anordnar ett event där pengarna ska gå till oss.

Finns det stödformer för mindre företag?

Stora som små företag har alltid möjlighet att skänka en gåva – stor eller liten – till UNICEF och få återrapportering på hur era pengar har använts. Vidare presenteras ni på vår hemsida samt erbjuds ett gåvobevis. 

Vad är skillnaden mellan gåva och samarbete?

Ett samarbete med UNICEF är ett långsiktigt åtagande där vi tillsammans utvecklar ett partnerskap som gynnar oss båda. Samarbetet regleras i ett avtal och det är brukligt att det gäller i minst tre år. Avtalet bör innehålla; hur vi använder varandras logotyper, avtalslängd aktiviteter och kommunikation.

När ditt företag däremot skänker en gåva stödjer ni UNICEFs arbete runt om i världen men ni kan inte använda UNICEFs logotyp i er egen marknadsföring. Däremot får ni en återrapportering och kan visa kunder och personal stödet till UNICEF.

Kan vi stödja ett specifikt UNICEF-projekt som vi själva väljer?

Visst kan ni det. För bidrag som är lägre än 1 miljon kronor per år har vi ett antal projekt som redan är fastställda. Det kan vara vatten och sanitetsprojekt, hiv/aids, gatubarn, hälsa eller utbildning. Vill ditt företag bidra med en större summa pengar under en längre period, kan vi ta fram ett specifikt projekt för ert företag. Maila foretag@unicef.se

Varför måste vi skänka minst 1 miljon kronor för att få ett eget specifikt projekt?

UNICEF arbetar långsiktigt och de flesta av våra stödprojekt i utvecklingsländerna är på tre år och längre och bygger på behovet i det aktuella landet. Vi kan inte starta upp ett projekt på uppdrag av ett företag där finansieringen är klar endast för första året. Det är inte ekonomiskt och humanitärt försvarbart.

Vill du sälja en produkt till vårt fältabete?

Har du en produkt du tror vi kan ha användning för i fält? Här kan du läsa mer om hur du gör för att bli leverantör till UNICEF.

Vi vill skänka 100 symaskiner – hur gör vi då?

UNICEF har ytterst sällan möjlighet att ta emot varor, av flera olika skäl. Om det finns ett uttalat behov från vår sida så tar vi gärna emot varor och tjänster. Förutsättningen är att…

  • vi har behov av 100 symaskiner
  • det inte blir dyrare att skicka symaskinerna till aktuellt land, med tanke på tullavgifter, frakt och hantering än att köpa symaskinerna på plats till ett bra pris och därmed dessutom gynna den lokala marknaden.
  • symaskinerna kan underhållas på plats
  • att maskinerna kan användas på plats (till exempel att manualen finns på landets språk)

Utifrån ovanstående frågor bedömer sedan vår internationella logistikgrupp, Supply Division, i Danmark om vi ska ta emot symaskinerna.

För olika tjänster i till exempel Sverige görs liknande bedömning.

Har du inte fått svar på din fråga? Maila foretag@unicef.se

1847

Ge pengar varje månad

Hjälp barn överallt, varje dag, året runt. Från 100 kr per månad.

Bli Världsförälder

48870

Ge bort något meningsfullt

Köp produkter som räddar barns liv. Få ett gåvobevis att ge bort.

Handla i gåvoshopen